Κοινά Χαρακτηριστικά Ενήλικων Δυσλεξικών
Κοινά Χαρακτηριστικά Ενήλικων Δυσλεξικών

Κοινά Χαρακτηριστικά Ενήλικων Δυσλεξικών

 

Το πιο σταθερό πράγμα των δυσλεξικών ατόμων είναι η αστάθεια των χαρακτηριστικών τους! Και αυτό γιατί ποικίλλουν από μέρα σε μέρα ή ακόμα από λεπτό σε λεπτό. Τα περισσότερα δυσλεξικά άτομα παρουσιάζουν περίπου 10 από τα παρακάτω χαρακτηριστικά.

 

ΚΑΡΙΕΡΑ

  • Απασχολούνται σε θέσεις εργασίας όπου μπορούν να κρύψουν τις δυσκολίες τους και δεν απαιτείται να καταπιαστούν με τομείς που ενέχουν δυσκολίες.
  • Κρύβουν τις δυσκολίες τους από τους συνεργάτες τους, τους φίλους ή την οικογένειά τους.
  • Απογοητεύονται στα «προγραμματισμένα ραντεβού» και τις εργασίες που έχουν να κάνουν με την αλληλουχία ενώ ίσως έχουν να δώσουν την απάντηση και ξέρουν πώς να το κάνουν καλά πριν από άλλους.
  • Απογοητεύονται, είναι ανυπόμονοι ή κατακλύζονται με μεγάλα έντυπα ή διαδικασίες αλληλουχίας.
  • Ευδοκιμούν σε εργασίες όπου το οπτικο-χωρικό/κιναισθητικό ταλέντο μπορεί να αναγνωριστεί.  Για παράδειγμα Επιχειρηματίες, Μηχανικοί, Επαγγελματίες (ξυλουργικές εργασίες, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι), Τεχνίτες, Εσωτερικοί Διακοσμητές, Ηθοποιοί, Μουσικοί, Αστυνόμοι/Ερευνητές, Αθλητές και Στελέχη Επιχειρήσεων (συνήθως έχοντας προσωπικό ή βοηθούς).
  • Έχουν δυσκολίες να συγκεντρωθούν σε εργασίες – ίσως νιώθουν πιο άνετοι να οργανώσουν πολλές δουλειές ταυτόχρονα.
  • Δυσκολεύονται με τα τεστ – περνώντας τυποποιημένες δοκιμές ίσως να αποτελεί εμπόδιο για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας τους.
  • Επιδεικνύουν ακραία ηθική στην εργασία.
  • Ίσως είναι  τελειομανείς και αντιδρούν υπερβολικά όταν κάνουν λάθος.
  • Σκέφτονται «έξω από το κουτί» ή λειτουργούν με πολύ αυστηρούς κανόνες για τον εαυτό τους.
  • Άριστες ικανότητες στην επίλυση προβλημάτων.

 

ΓΕΝΙΚΑ

  • Εμφανίζονται πολύ έξυπνοι.
  • Ίσως είναι ικανοί να νιώθουν συναισθήματα και ενέργειες των άλλων.
  • Θυμούνται ότι δυσκολεύονταν στο σχολείο.
  • Ίσως έχουν δυσλεξικά παιδιά. Νιώθουν ενοχές όταν βλέπουν ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει δυσκολίες στο σχολείο.
  • Εμφανίζονται ανασφάλειες όταν διαβάζουν το δικό τους παιδί ή το βοηθούν με τις εργασίες του.
  • Εύκολα αποσπώνται ή ενοχλούνται από θορύβους και άλλα πράγματα του περιβάλλοντος.
  • Ίσως εμφανίζονται «εκτός ζώνης» και έχουν άγνοια του τι συμβαίνει.
  • Τους αρέσουν τα βιντεοπαιχνίδια.
  • Χάνουν τα λόγια τους ή κάνουν κακή χρήση ή προφέρουν λανθασμένα λέξεις χωρίς να το καταλαβαίνουν.
  • Ίσως έχουν φτωχή ισορροπία ή είναι πολύ αθλητικοί.
  • Μπορεί να έχουν άριστη ανάκληση των γεγονότων που είχαν βιώσει ή δεν τα θυμούνται καθόλου.
  • Ίσως μπερδεύονται με συζητήσεις του παρελθόντος ή κατηγορούνται ότι δεν ακούνε.
  • Έχουν δυσκολίες να θυμούνται ονόματα ανθρώπων αλλά θυμούνται φυσιογνωμίες.
  • Δυσκολεύονται να θυμούνται προφορικές οδηγίες ή κατευθύνσεις.
  • Έχουν φτωχή ανάκληση συζητήσεων ή αλληλουχία γεγονότων.

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ/ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΧΡΟΝΟΥ/ ΟΔΗΓΙΕΣ

  • Μπορεί να κατανοούν υψηλού επιπέδου μαθηματικά, αλλά δεν μπορούν να τα αποτυπώσουν στο χαρτί.
  • Μπορεί να υπερτερούν στα μαθηματικά ή μπορεί να βασίζονται ακόμα σε κόλπα για να θυμούνται μαθηματικά στοιχεία.
  • Βασίζονται σε αριθμομηχανές ή στο μέτρημα δαχτύλων. Μπορεί να έχουν δυσκολία να κάνουν συναλλαγές.
  • Δυσκολία να διακρίνουν το αριστερά με το δεξιά και/ή το Βορρά, Νότο, Ανατολή, Δύση.
  • Χάνονται εύκολα ή δεν ξεχνούν ποτέ ένα μέρος στο οποίο έχουν πάει.
  • Δυσκολία στην ανάγνωση χαρτών.
  • Μπορεί να έχουν άγχος όταν οδηγούν σε μη οικείες περιοχές. Βασίζονται στους άλλους να οδηγήσουν όταν αυτό είναι δυνατό.
  • Μπορεί να χάνουν την αίσθηση του χρόνου και είναι συχνά αργοπορημένοι – ή είναι χρονικά, ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι και σπάνια αργούν.
  • Αντιμετωπίζουν δυσκολία να υπολογίσουν τη διάρκεια που χρειάζεται μια δραστηριότητα για να ολοκληρωθεί.

 

ΑΝΑΓΝΩΣΗ/ΓΡΑΦΗ/ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  • Δυσκολία στην ανάγνωση, ειδικά με μη οικείες γραμματοσειρές.
  • Αποφεύγουν να διαβάζουν δυνατά. Μπορεί να μη τους αρέσει να διαβάζουν μπροστά σε κόσμο.
  • Συνήθως αντιλαμβάνονται ότι «διαβάζουν καλύτερα σιωπηλά».
  • Υιοθετούν αντισταθμιστικά κόλπα για να θυμούνται την ορθογραφία ή έχουν φτωχή ή ασυνεπή/φωνητική ορθογραφία.
  • Διαβάζουν με ευχέρεια και η κατανόηση αυξομειώνεται ανάλογα με το θέμα.
  • Συχνά ξαναδιαβάζουν τις προτάσεις έτσι ώστε να τις καταλάβουν.
  • Κουράζονται ή βαριούνται εύκολα όταν διαβάζουν.
  • Στηρίζονται στους άλλους (βοηθούς, συζύγους, σημαντικά άτομα) για τη γραπτή αλληλογραφία.
  • Αβεβαιότητα στις λέξεις, στη στίξη και στο συλλαβισμό όταν γράφουν. Εξάρτηση στον έλεγχο συλλαβών και στον γραμματικό έλεγχο.
  • Η γραπτή εργασία δεν αντικατοπτρίζει το επίπεδο της γνώσης ή την εξειδίκευση που θα έδινε η ο προφορικός λόγος.
  • Φτωχός γραφικός χαρακτήρας – λάθη στο συλλαβισμό.
  • Γράφει όλα τα γράμματα κεφαλαία ή τοποθετεί κεφαλαία γράμματα μέσα στις λέξεις. Συχνά γράφουν συντομογραφικά τις λέξεις.

 

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΥΓΕΙΑ, ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

  • Μπορεί να νιώθουν μια μικρή ασφάλεια ή να απογοητεύονται εύκολα, να θυμώνουν ή να ενοχλούνται. Αγχώνονται εύκολα και συγκλονίζονται σε μερικές καταστάσεις.
  • Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Αυτογνωσία όταν μιλούν σε μια ομάδα. Μπορεί να έχουν δυσκολία να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους, σταματούν συχνά, μιλούν αργά και διστακτικά ή αφήνουν τις προτάσεις ανολοκλήρωτες. Αυτό μπορεί να χειροτερεύει με το άγχος ή με τη διάσπασή τους.
  • Κολλούν σ’ αυτό που ξέρουν – φοβούνται τις νέες δραστηριότητες  ή οποιαδήποτε κατάσταση που είναι εκτός της «ζώνης» που θεωρούν ασφαλή.
  • Εμφανίζονται εξαιρετικά μη οργανωμένοι ή ψυχαναγκαστικά τακτικοί.